Bostadsanpassning

Du som har en bestående funktionsnedsättning kan söka bostadsanpassningsbidrag, som är ett ekonomiskt bidrag för att anpassa din bostad.

Bostadsanpassningsbidraget är till för att underlätta det dagliga livet och få möjlighet till ett självständigt liv i eget boende. Du kan till exempel behöva anpassa din bostad för att du ska kunna sköta din personliga hygien, matlagning och förflyttning.

Om bostadsanpassningsbidraget

Bidraget kan ges till dig som äger bostaden eller har hyres- eller bostadsrätt. För anpassning av hyres- eller bostadsrätter krävs fastighetsägarens eller förenings medgivande. Du kan också få bidrag om du regelbundet tar hand om en person med funktionsnedsättning i ditt hem, och behovet av anpassning är långvarigt.

Vissa åtgärder kan kräva bygglov eller bygganmälan. Om du är osäker kan du kontakta kommunens byggnadsinspektör.

Innan du ansöker

När du ansöker ska du även skicka in några bilagor, vilket kan vara bra att förbereda innan du börjar fylla i din ansökan.

  • intyg av arbetsterapeut eller sjukgymnast
  • offerter 2–3 stycken från momsregistrerad entreprenör angående kostnad, för att kunna jämföra och fatta beslut om eventuellt bidragsbelopp
  • ägarmedgivande från ägaren av huset om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt.

Om ansökan inte är komplett kommer den skickas tillbaka till dig för komplettering.

Om du behöver att fylla i blanketten eller ta fram handlingar har du rätt att anlita en konsult. Om ansökan avslås erhålls du alltid bidrag för konsulthjälpen. Om du inte kan anlita en konsult kan du få hjälp av kommunen.

Ansökan

Ansök om bostadsanpassningsbidrag via blanketten i e-tjänsten.

När du fått ditt beslut

När du fått ditt beslut beställer du själv beviljade åtgärder genom att kontakta valfritt företag som är momsregistrerat.

När anpassningen är utförd, skicka in en kopia på fakturan till kommunen för att få ditt bidrag. Du betalar sedan själv fakturan med beviljad bidragssumma. I vissa fall görs uppföljning av kommunen för att se så åtgärderna är utförda.

Service och reparation

Du äger din anpassning. Det innebär att du själv får stå för eventuella reparationer och underhåll om det behövs. Undantag gäller bidrag för reparationer av tekniskt avancerad utrustning som till exempel trapphiss och spol-och torktoalett, förutsatt att du själv inte orsakat skadan.

Byte av bostad

Möjligheten att få bidrag när du byter bostad är begränsad. Du förväntas då välja en bostad som är lämplig med hänsyn till dina funktionsnedsättningar.

Överklagan

Om bidraget inte beviljas får du ett skriftligt beslut med en förklaring till varför. Du har rätt att överklaga beslutet. Överklagandet måste skickas in till kommunen inom tre veckor från den dag du fick beslutet. Handläggare kan sedan ompröva beslutet till din fördel eller skicka din överklagan vidare till Förvaltningsrätten för prövning.

Kontakt

Handläggare bostadsanpassning

072-529 55 11

Telefontid

Onsdag 09:00-15:00

Byggnadsinspektör

0151-192 38
0151-192 39
samhallsbyggnadsnamnden@vingaker.se

Telefontider

Måndag-fredag 10:00-12:00