Hjälpmedel och välfärdsteknik

Hjälpmedel eller välfärdsteknik kan göra det lättare att klara vardagen på egen hand. Det kan till exempel vara en rollator eller andra praktiska stöd som ökar tryggheten och självständigheten i hemmet.

Hjälpmedel

Om du har svårt att klara vissa saker i vardagen, till exempel att gå, finns hjälpmedel som kan underlätta.

Exempel på hjälpmedel är:

  • rollator
  • rullstol
  • bad och duschstol
  • förhöjningar till stolar och toalettstolar
  • olika typer av minnesstöd.

Hur får jag hjälpmedel?

Om du tror att du är i behov av ett hjälpmedel kontaktar du din vårdcentral. Där görs en bedömning av din situation och ett beslut fattas om du är i behov av hjälpmedel.

Om du redan har stöd från kommunen, till exempel hemtjänst eller annan form av insats, kan du vända dig direkt till kommunen. En arbetsterapeut eller sjukgymnast gör en bedömning och fattar beslut om hjälpmedel behövs.

Du får hjälp att prova ut hjälpmedlet så att det passar dig. Du får också instruktioner och träning i hur du använder det.

Kostnad

Kontakta socialtjänsten för mer information om avgifter.

Återlämning av hjälpmedel

Hjälpmedel är ett lån. Du ansvarar för det under tiden du använder det. Om det försvinner, går sönder eller inte lämnas tillbaka kan du behöva ersätta det.

När du inte längre behöver hjälpmedlet kontaktar du kommunens arbetsterapeut eller sjukgymnast för att lämna tillbaka det på Ekgården i Vingåker. Det gäller oavsett om du fått hjälpmedlet från sjukhus, vårdcentral eller kommunen.

Kontakta arbetsterapeut eller sjukgymnast via växeln 0151-191 00.

Välfärdsteknik

Inom kommunens vård och omsorgsverksamheter använder vi digitala lösningar och välfärdsteknik. Det är smarta produkter som är enkla att använda och som hjälper dig att vara självständig och känna dig trygg i ditt hem.

Digitala inköp

Om du beviljats hjälp med inköp får du stöd av hemtjänsten att handla digitalt. Digitala inköp innebär att hemtjänsten tillsammans med dig beställer dina matvaror digitalt hos Coop. Varorna levereras sedan hem till dig och vid behov får du hjälp att plocka upp de.

Fördelar med digitala inköp

  • Du får möjlighet att se och väljer själv de varor som du önskar köpa utifrån butikens sortiment.
  • Hemtjänsten behöver inte hantera dina pengar/betalkort vilket ökar säkerheten för dig.
  • Det minskar risken för fel köp.
  • Det frigör tid för hemtjänstpersonalen att lägga på andra omsorgsinsatser.

Hur fungerar det?

Personal kommer på en förutbestämd tid och hjälper till att gå igenom sortimentet, välja varor och lägga beställning. Om du har möjlighet att beställa själv hjälper hemtjänsten dig i gång.

När du handlar digitalt har du har tillgång till Stora Coops hela sortiment och pris. Betalningen av dina matvaror sker via autogiro eller faktura. Vingåkers kommun står för leverans- och eventuell upplockningsavgift.

Varorna levereras hem till dig med lastbil, en gång i veckan, på en bestämd dag. Leverantörens personal bär arbetskläder där företagets namn tydligt framgår och ska kunna legitimera sig vid leverans. I möjligaste mån strävar leverantören efter att samma personal återkommande levererar till ditt hem.

Om du behöver hjälp med att plocka upp varorna sker detta i samråd med hemtjänsten.

Vem kan få det?

Du behöver ett beslut från socialtjänsten i Vingåkers kommun. För att ansöka om hemtjänst och hjälp med inköp kontaktar du socialtjänsten.

Kostnad

Om du inte har hemtjänst, betalar du en avgift enligt hemtjänstens timtaxa. Varje inköp räknas som 30 minuters hjälp, och du kan få hjälp upp till 4 gånger per månad (totalt 2 timmar).

Om du har hemtjänst ingår digitala inköp i den avgift du redan betalar. Det kostar alltså inget extra.

Mer information om avgifter inom vård och omsorg

Material för utskrift

Här finns en folder som du kan ladda ner och skriva ut.

Folder Digitala inköp (PDF) pdf, 630.2 kB.

Tillsyn med sensorkamera

Om du beviljats tillsyn, till exempel under natten, kan dina tillsynsbesök göras via en sensorkamera. Det gör att du kan sova i lugn och ro utan att riskera att bli väckt och samtidigt känna dig trygg i att någon tittar till dig.

Fördelar med tillsyn via sensorkamera

  • Förbättrad nattsömn, bibehållen självständighet samt trygghet för dig och anhöriga.
  • Ökad möjlighet att på bo kvar i din bostad.
  • Minskat behov av fysiska hemtjänstbesök frigör tid för personalen att lägga på andra omsorgsinsatser.

Hur fungerar det?

Tillsyn med sensorkamera kan vara ett alternativ eller ett värdefullt komplement till fysiska besök från hemtjänsten. Du och hemtjänstpersonalen anpassar tillsammans användningen av sensorkameran utifrån dina behov och önskemål.

Om du till exempel skulle ramla, känner sensorkameran av det och skickar automatiskt ett larm till hemtjänstpersonalen. Kameran kan även larma vid andra avvikelser, som om du lämnat sovrummet på natten och inte kommit tillbaka under längre tid än vanligt.

När ett larm skickas kontrollerar hemtjänstpersonalen att allt står rätt till. Om det behövs kommer vi hem till dig.

Tillsynen via sensorkamera utförs alltid av behörig personal. Inga ljud, bilder eller filmer spelas in eller sparas. Bilden som visas är dessutom avidentifierad, det går alltså inte att se vem personen på bilden är.

Sensorkameran är liten, diskret och placeras på en plats i hemmet som du och hemtjänstpersonalen kommer överens om tillsammans.

Vem kan få det?

Du behöver ett beslut från socialtjänsten på Vingåkers kommun. För att ansöka om tillsyn kontaktar du socialtjänsten.

Kostnad

Om du har tillsyn via sensorkamera betalar du en avgift enligt hemtjänstens timtaxa.
Varje tillsyn med kamera räknas som 15 minuters fysisk tillsyn, vilket motsvarar samma avgift som 1–2 fysiska besök per natt.

Om du inte återlämnar den tekniska utrustningen vid avslut, eller om du medvetet skadar den, blir du ersättningsskyldig och måste betala kommunen motsvarande kostnad för att ersätta den.

Mer information om avgifter inom vård och omsorg

Material för utskrift

Här finns en folder som du kan ladda ner och skriva ut.

Folder Tillsyn via sensorkamera (PDF) pdf, 666.9 kB.

Läkemedelsautomat

Genom en läkemedelsautomat kan du ta din medicin på egen hand utan hemtjänsten. Automaten påminner dig när det är dags att ta din medicin och ser till att du får rätt dos vid rätt tid. Den hjälper till att förebygga felmedicinering och ger dig större trygghet och självständighet i vardagen.

Hur fungerar det?

När det är dags att ta dina läkemedel skjuter automaten ut en påse med medicinerna. Påsen klipps upp automatiskt så att du enkelt kan öppna den. En lampa tänds och en signal ljuder som påminner dig om att ta din medicin.

Om medicinen glöms bort går ett larm till hemtjänsten som tar kontakt med dig. Om det blir strömavbrott finns ett batteri i automaten som räcker i 48 timmar, det går också ett larm till hemtjänsten som hjälper dig om det behövs.

Läkemedelsautomaten hanterar läkemedel för två veckor åt gången. Hemtjänsten ser till att den fylls på.

Du kan ta ut medicinen förväg, men då ansvarar du själv för att för att komma ihåg att ta den. Det går även att ta med automaten om du till exempel ska resa i väg.

Vem kan få det?

En sjuksköterska och en välfärdstekniker gör ett hembesök för att bedöma om en läkemedelsautomat passar dig. En läkare på vårdcentralen fattar sedan beslutet. Om det beviljas, bokas ett uppstartsmöte för en genomgång av läkemedelsautomaten och automaten levereras hem till dig. Vi följer upp hur det fungerar de första dagarna.

Kostnad

Om du behöver stöd av kommunen i hälso- och sjukvårdsinsatser blir du inskriven i hemsjukvården och betalar en fast avgift oavsett hur mycket stöd du behöver. Det tillkommer ingen extra kostnad för själva läkemedelsautomaten.

Om du inte återlämnar den tekniska utrustningen vid avslut, eller om du medvetet skadar den, blir du ersättningsskyldig och måste betala kommunen motsvarande kostnad för att ersätta den.

Mer information om avgifter inom vård och omsorg

Material för utskrift

Här finns en folder som du kan ladda ner och skriva ut.

Folder Läkemedelsautomat (PDF) pdf, 540.7 kB.

Matlåda levererad till hemmet

Har du svårt att laga mat själv? Då kan du få färdiglagade matlådor levererade direkt till din dörr.

Hur fungerar det?

Du beställer matlådorna digitalt via vår e-tjänst. Du får inloggningsuppgifter till e-tjänsten av en handläggare på socialtjänsten. Om du har hemtjänst kan du få hjälp att lägga din beställning.

Varje vecka finns 10 olika rätter att välja mellan, du ser matsedeln i e-tjänsten. Du bestämmer själv vilka och hur många rätter du vill ha.

Maten lagas, kyls och packas i Humlegårdens kök. Detta för att erbjuda ett större urval av rätter, god livsmedelssäkerhet och jämn kvalitet.

Matlådorna levereras hem till dig på torsdagar. Varje matlåda är märkt med innehållsförteckning, bäst före-datum och instruktioner för förvaring och uppvärmning.

Beställ matlåda (e-tjänst)

Vem kan få det?

Du behöver ett beslut från socialtjänsten i Vingåkers kommun. Om du är över 65 år, folkbokförd i kommunen och bor i ordinärt boende behövs inget beslut. För inloggningsuppgifter till e-tjänsten kontakta 072-144 42 09.

Kostnad

Du betalar ett fast pris för varje matlåda. Hemleverans ingår i priset.

Mer information om avgifter inom vård och omsorg

Material för utskrift

Här finns en folder som du kan ladda ner och skriva ut.

Folder Matlåda levererad till hemmet (PDF) pdf, 792.7 kB.

Tillsyn via videosamtal

Via en enkel skärm, kan du som har hemtjänst få tillsyn via videosamtal. Det innebär färre fysiska besök och mer lugn och ro i hemmet, vilket skapar en känsla av självständighet samtidigt som du kan känna dig trygg i att någon tittar till dig.

Fördelar med tillsyn via videosamtal

  • Färre fysiska besök innebär mer lugn och ro i hemmet
  • Ökad självständighet
  • Minskad ensamhet och öka tryggheten
  • Minskat behov av fysiska hemtjänstbesök frigör tid för personalen att lägga på andra omsorgsinsatser

Hur fungerar det?

Tillsyn via videosamtal är ett tryggt och enkelt sätt att få stöd i vardagen. Det kan vara ett alternativ eller ett värdefullt komplement till fysiska tillsynsbesök från hemtjänsten.

Via en lättanvänd skärm som placeras i ditt hem, kan du genom videosamtal få tillsyn av hemtjänsten. Skärmen är särskilt framtagen för att vara enkel att använda, även om du aldrig tidigare har använt en dator, surfplatta eller telefon.

Tillsammans med personalen från hemtjänsten bestämmer ni hur skärmen ska användas och samtalen ska gå till, utifrån dina behov och önskemål.

Skärmen är en sluten och säker lösning, vilket betyder att du inte behöver oroa dig för bedrägerier eller oönskade kontakter. Allt är förinställt och klart. Hemtjänsten hjälper dig i gång.

Vem kan få det?

Du behöver ett beslut från socialtjänsten på Vingåkers kommun. För att ansöka om hemtjänst kontaktar du socialtjänsten.

Kostnad

Om du får digital tillsyn via Bubblan betalar du en avgift enligt hemtjänstens timtaxa. Tiden för varje tillsyn registreras manuellt av hemtjänstpersonalen.

Om du inte återlämnar den tekniska utrustningen vid avslut, eller om du medvetet skadar den, blir du ersättningsskyldig och måste betala kommunen motsvarande kostnad för att ersätta den.

Mer information om avgifter inom vård och omsorg

Material för utskrift

Här finns en folder som du kan ladda ner och skriva ut.

Folder Tillsyn via videosamtal (PDF) pdf, 831.2 kB.

Kontakt

Handläggare hjälpmedel

0151-192 97

Socialtjänsten

0151-191 61

Telefontider

Reception måndag-fredag 08:00-16:00
Handläggare måndag-fredag 08:30-09:30
Lunchstängt 12:00-13:00

Besöksadress

Åbrogården
Storgatan 55
643 30 Vingåker

Besökstider

Måndag-fredag 10:00-12:00
Måndag-torsdag 13:00-14:00