Trygghetslarm
Ett trygghetslarm ger dig extra trygghet i vardagen. Genom att trycka på larmknappen som du bär runt handleden eller halsen, kan du vid oförutsedda situationer kalla på hjälp från hemtjänstpersonalen.
.webp)
Kommunen erbjuder två typer av trygghetslarm - stationärt trygghetslarm eller mobilt trygghetslarm. Personal från hemtjänsten hjälper dig med vilken lösning som är lämplig för dig.
Larmet kan användas dygnet runt, till exempel om du känner dig otrygg, om din hälsa försämras eller om du hamnar i en annan situation som du inte klarar av.
Vid akuta situationer ska du alltid ringa 112.
Stationärt trygghetslarm
Ett stationärt trygghetslarm fungerar i din bostad. Den består av en basenhet och en larmknapp. Larmknappen bär du runt handleden eller halsen, precis som en klocka eller ett halsband.
Larmknappen är vattenskyddad, så du kan ha den på dig även när du till exempel duschar eller diskar.
Efter att personalen har installerat ett stationärt trygghetslarm hos dig ber vi dig att inte flytta på det, då det har placerats efter bästa mobiltäckning.
Mobilt trygghetslarm
Ett mobilt trygghetslarm kan användas även utanför hemmet. Lamret fungerar i hela Vingåkers kommun, både inomhus och utomhus, så länge det finns mobiltäckning. Det mobila trygghetslarmet är en liten och smidig enhet som du bär runt halsen.
Larmet har dessutom inbyggd fallsensor, vilket innebär att den automatiskt larmar om du skulle ramla.
Tillskillnad från ett stationärt trygghetslarm, ansvarar du själv för att ladda larmet. Det är inte heller vattenskyddat, vilket innebär att du behöver ta av det när du till exempel ska duscha.
Vad händer när jag larmar?
- När du trycker på larmknappen går larmet först till en trygghetscentral som tar kontakt med dig. Om du har ett stationärt trygghetslarm pratar du med trygghetscentralen via basenheten. Om du har ett mobilt trygghetslarm har ni kontakt via enheten du bär runt halsen. De frågar hur du mår och varför du har larmat.
- Trygghetscentralen skickar sedan larmet vidare till hemtjänsten som beroende på vad du behöver hjälp med tar kontakt med dig eller kommer hem till dig. Om de inte får kontakt med dig vi larmet eller telefon, gör hemtjänsten alltid ett hembesök.
- När det är flera personer som har larmat samtidigt gör hemtjänsten en prioritering efter allvarlighetsgrad. Hemtjänsten strävar alltid efter att hjälpa dig så snabbt som möjligt.
Underhåll
För att säkerställa att ditt trygghetslarm fungerar görs ett automatiskt test dagligen. Du behöver inte göra något, hemtjänsten kontaktar dig om det uppstår problem.
Vid avbrott på det mobila nätverket fungerar inte trygghetslarmet. Kommunen ansvarar inte för eventuella avbrott hos telefonoperatören.
Digitalt lås
Du som får ett trygghetslarm behöver lämna ifrån dig en hemnyckel eller låta oss installera ett digitalt lås. När ditt trygghetslarm installeras ingår även en installation av digitalt lås. Med ett digitalt lås kan behörig personal låsa och låsa upp dörren med sin arbetstelefon, vilket innebär att du kan få hjälp snabbare vid oplanerade besök. Du fortsätter att använda din nyckel som vanligt och ingen åverkan görs på dörren.
Vem kan få det?
Du behöver ett beslut från socialförvaltningen på Vingåkers kommun. För att ansöka om trygghetslarm kontaktar du socialförvaltningen.
Om du över 65 år behövs inget beslut från socialtjänsten. Du beställer larmet via telefon 0151-192 55. Personal hjälper dig att avgöra vilken typ av trygghetslarm som är lämplig.
Kostnad
Samma avgift gäller oavsett vilket typ av larm du har. Om du både har ett stationärt trygghetslarm och ett mobilt trygghetslarm betalar du enbart för ett larm.
Om du inte återlämnar den tekniska utrustningen vid avslut, eller om du medvetet skadar den, blir du ersättningsskyldig och måste betala kommunen motsvarande kostnad för att ersätta den.
Kontakt
Socialförvaltningen
Telefontider
Måndag-fredag 08:00-16:00
Besöksadress
Åbrogården
Storgatan 55
643 30 Vingåker
Besökstider
Måndag-fredag 10:00-12:00
Måndag-torsdag 13:00-14:00