Vigsel, dop och begravning

Information om borgerlig vigsel, namngivningscermoni och begravningsförrättare.

Borgerlig vigsel

Borgerlig vigsel förrättas av borgerliga vigselförrättare som förordnas av länsstyrelsen. I Vingåkers kommun utförs vigslar under och efter arbetstid samt på lördagar och söndagar. Platsen för vigseln kan vara kommunhuset eller någon annan plats enligt parets önskemål. Vigseln kan ske på svenska eller engelska.

För att boka en vigselförrättare kontaktar man själv en vigselförrättare, se kontaktuppgifter längre ned.

Hur gör man?

Kontakta Skatteverket, folkbokföringen, för att få blanketten ”Ansökan om hindersprövning”. Blanketten kan du också skriva ut från Skatteverkets webbplats eller beställa via telefon 0771-567 567. Folkbokföringen vid Skattemyndighetens lokalkontor i Katrineholm finner du på Djulögatan 27.

Ansökan om hindersprövning ska fyllas i, skrivas under och skickas tillbaka till folkbokföringen vid Skattemyndigheten. Därefter får du automatiskt hemskickat blanketterna ”Intyg hindersprövning” och ”Intyg vigsel”. Observera att intygen bara gäller under fyra månader.

För utländska par, eller om en av parterna inte är skriven i Sverige, gäller att svensk hindersprövning måste göras. Du får all information av Skattemyndigheten.

Ni kommer överens tillsammans med vigselförrättaren om vilken dag, tid och plats som vigseln ska ske. Önskar ni utföra vigsel under kontorstid med ospecificerad vigselförrättare kontaktar ni receptionen på Kommunhuset, 0151-191 50.

Vittnen

Vid vigseln ska två vittnen över 18 år vara närvarande. Dessa kan vara släkt eller vänner till paret. Paret ansvarar själva för att dessa vittnen närvarar. Under kontorstid kan personal i kommunhuset vittna när vigsel förrättas i kommunhuset.

Vad ska lämnas till kommunen?

”Intyg hindersprövning” och ”Intyg vigsel” lämnas in till receptionen på kommunhuset ihop med namn på de två personerna som ska vara vittnen samt datum och namn på vigselförrättaren. Dessa används som underlag till protokoll och vigselbevis.

Vigseln förrättas enligt särskilt vigselformulär (memorial). Brudparet kan välja mellan en kortversion som tar någon minut eller en längre version.

Efter vigseln får paret ett vigselbevis. Kommunens kontaktperson underrättar Skattemyndigheten om vigseln.

Kostnad

Borgerlig vigsel är kostnadsfri.

Bokning av borgelig vigsel

Ta kontakt med respektive vigselförrättare för bokning av vigselceremoni. För vigsel i kommunhuset under kontorstid, kontakta receptionen.

Kontakt vigselförrättare

Namngivningsceremoni

Namngivningsceremoni är samlingsbegreppet för en ceremoni eller manifestering som sker utan någon speciell religiös ordning. Det finns inga formella krav för hur en sådan ska utformas. Namngivningsceremoni förrättas av officiant som utses av kommunfullmäktige.

Enligt Namnlagen ska anmälan om barns förnamn göras till Skatteverket av barnets vårdnadshavare inom tre månader från barnets födelse. Blanketten ”Anmälan om förnamn” skickar Skatteverket hem efter att födelsen har registrerats.

Kostnad

Borgerlig namngivningsceremoni är kostnadsfri.

Bokning av officant namngivningsceremoni

När förälder kontaktar kommunen för en namngivningsceremoni förmedlas kontakt till officianten. Föräldrarna och officianten träffas för att diskutera ceremonins utformning. Ceremonins utformning beror mycket på föräldrarnas önskemål och påverkan. Platsen för namngivningsceremonin är oftast hemma hos familjen eller någon annan plats som familjen önskar. Om man vill ha någon slags symbolhandling kan man använda sig av vatten – utan religiös innebörd, någon form av ceremoniell måltid, göra blomstersmyckningar, sätta en blomsterkrans på barnet, plantera träd eller något annat som familjen önskar. Efter namngivningsceremonin får barnet ett namngivningsbevis.

Kontakt

Administratör

0151-191 51
ahmed.shakur.abdi@vingaker.se

Besöksadress

Parkvägen 8
643 30 Vingåker

Begravningsförrättare

Kyrkan ska tillhandahålla särskilda begravningsplatser och även lokaler för ceremonier för dem som inte tillhör något kristet trossamfund. Länsstyrelsen har fått i uppdrag att utse begravningsombud som ska granska hur församlingarna tar tillvara de personers intressen som inte tillhör Svenska kyrkan. Ombudet har rätt att närvara vid, ställa frågor och göra påpekanden vid sammanträden inom församlingen när frågor om begravningsverksamheten behandlas. Ombudet får också ta del av underlag och beräkningar för den begravningsavgift som tas ut av de som inte tillhör Svenska kyrkan och bedöma skäligheten av avgiftens storlek.

Dödsboanmälan

Om dödsboet saknar tillgångar för att täcka de kostnader som uppkommit i samband med dödsfallet kan kommunen, efter ansökan från dödsbodelägarna, göra en dödsboanmälan. Dödsboanmälan ersätter bouppteckningen.

Ekonomiskt hjälp till begravningskostnad

Om dödsboet saknar pengar till begravningen kan socialförvaltningen bevilja bistånd till begravningskostnader. Utgångspunkten för bedömningen är vad som är nödvändigt för att tillgodose den avlidne en värdig begravning. Är du osäker på vilka utgifter som är godkända för en värdig begravning kan du rådfråga handläggaren på socialförvaltningen (kontaktuppgifter finns nedan). I Vingåker, Katrineholm och Flen motsvarar biståndet maximalt ett halvt prisbasbelopp för innevarande år. Från detta belopp avräknas de tillgångar som finns i dödsboet. Det är därför viktigt att inga andra räkningar betalas innan begravningskostnaden är reglerad. För att förutsättningarna för en dödsboanmälan ska kunna bedömas behöver dödsboets bostad och bohag vara intakt när kommunen gör hembesök. Avser ansökan begravningskostnad för ett avlidet barn kvarstår föräldrarnas kostnadsansvar.

Bokning av begravningsförrättare

Begravningsförrättaren planerar och utformar begravningsceremonin tillsammans med de närmast anhöriga för att på så sätt skapa ett personligt och vackert farväl.

Kontakt begravningsförrättare