Särskilt stöd
Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling. Här finns mer infomration om hur förskolor och grundskolor arbetar med särskilt stöd i sin verksamhet.
Förskola
Verksamhetens anpassning till barn i behov av särskilt stöd är ett prioriterat område i våra förskolor. Det förebyggande arbetet är särskilt viktigt för att göra förskolans lärmiljöer tillgängliga för alla barn. All personal har deltagit i en utbildningsdag om barn i behov av stöd och hur verksamheten kan anpassas för att ge de bästa förutsättningarna för de här barnen.
Förskolan har en egen specialpedagog som arbetar tillsammans med rektor i förskola för att planera och genomföra insatser och för att säkerställa att barn i behov av stöd får det stöd och den hjälp barnet behöver. Specialpedagogen gör bland annat kartläggningar av barnets hela situation för att kunna handleda personal.
Grundskola
Särskilt stöd är insatser som är mer omfattande än vad som normalt går att göra inom den ordinarie undervisningen i skolan. Några exempel på särskilt stöd är att ha möjlighet till stöd av extra personal, annat material eller hjälpmedel eller erbjudas plats i en särskild undervisningsgrupp.
Det är rektorn som ansvarar för att det finns rutiner för arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. Rektorn ska också se till att personalen i skolan känner till de rutiner som finns. Innan man bestämmer sig för att ge särskilt stöd måste skolan göra en utredning. Rektorn är den som ska se till att man gör en sådan utredning och som sedan beslutar om särskilt stöd, och det som beslutas måste dokumenteras i ett så kallat åtgärdsprogram.