Ekonomi och budget

Här finns information om Vingåkers kommuns mål och budget, bokslut, årsredovisning och annat som berör den kommunala ekonomin.

Kommunplan med budget

Kommunplan med budget och flerårsplan är en plan över hur kommunen ska använda pengarna de närmaste tre åren och innehåller också de kommunövergripande mål som kommunfullmäktige beslutat om. Vidare beskrivs kommunens styrmodell samt de verksamheter som kommunen bedriver. Vägledande för kommunplanen är Vision för Vingåkers kommun 2020.
I juni-versionen av Kommunplanen har Kommunfullmäktige fastställt nämndernas ekonomiska ramar. Slutligt beslut om Kommunplan med budget fattas på Kommunfullmäktiges sammanträde i november.
Från och med 2016 heter dokumentet ”Kommunplan med budget” medan det tidigare benämndes ”Strategisk plan med budget”.

Årsredovisning

Vingåkers kommuns årsredovisning innehåller en översikt över kommunens och de kommunala bolagens ekonomiska ställning och verksamhet. Årsredovisningen skrivs varje år och i den beskrivs dels det finansiella resultatet i form av resultaträkning, balansräkning och kassaflödesanalys och dels redovisas hur de olika kommunala verksamheterna bedrivits under året samt om de mål som kommunfullmäktige beslutat om har uppfyllts. En utvärdering görs också om kommunen uppnått God ekonomisk hushållning. Vidare innehåller årsredovisningen ett avsnitt om framtidsutsikter som hur befolkningsutveckling och lagstiftning förväntas påverka kommunen

Delårsrapport

Kommunens delårsrapport omfattar perioden januari till och med augusti varje år och innehåller i stort sett samma information som årsredovisningen. Kommunens ekonomiska ställning för perioden redovisas samt även en prognos för ekonomiskt resultat och måluppfyllelse vid årets slut.

Aktuell skattesats

Kommunfullmäktige beslutar varje år vilken kommunal skattesats folkbokförda i Vingåker ska betala.

Så här fördelas skatten:

Kommunalskatt

22:67

Landstingsskatt

10:83

Kyrkoavgift

1:04

Begravningsavgift

0:28

Summa

34:82

Avgiften till Svenska Kyrkan (kyrkoavgift) betalas av den som är medlem i Svenska Kyrkan. Däremot är begravningsavgiften obligatorisk.

För att få reda på vilken skatt just du betalar, vilket beror på hur hög inkomst du har, kontakta HR-enheten, via kommunens telefonväxel 0151-191 00.

Faktura från kommunen

E-faktura för privatpersoner

Vingåkers kommun erbjuder elektronisk faktura (e-faktura) till privatpersoner som ett alternativ till pappersfakturan. Läs igenom information nedan för att hitta svar på dina frågor.

Vad är elektronisk faktura, (e-faktura)?

En elektronisk faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den kommer att se ut precis som den du får på papper. E-fakturan ersätter pappersfakturan

Hur registrerar jag mig för att ta emot e-faktura från Vingåkers kommun?

Registreringen görs via Internetbanken, förfarandet ser lite olika ut beroende på vilken bank man har. Ta kontakt med din bank om du behöver mer hjälp för att registrera dig.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?

När du har anmält att du vill ta emot e-faktura måste du regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Beroende på vilken bank du har kan du göra inställningar för avisering om att ny faktura kommit till din internbank för hantering.

Får jag min faktura på papper?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Vingåkers kommun. Blir den ordinarie fakturan ej betald, kommer en påminnelse att skickas ut på papper via ordinarie postgång.

Kan jag ta emot och betala e-faktura via min internetbank om det inte är jag som är kunden?

Ja. Registrering för e-faktura görs från den internetbank som ska betala fakturan. Om din sambo/make/maka som står registrerad som kund hos Vingåkers kommun men du hanterar fakturorna, ange dennes personnummer vid registreringen.

Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en faktura på papper.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Du kan manuellt välja om du vill ändra till ett tidigare betaldatum.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, det går bra.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått din faktura på papper.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura på förfallodagen får du en påminnelse per post, på samma sätt som gäller för faktura på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Vingåkers kommun.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

  • behöver du hjälp med att komma igång, kontakta din internetbank
  • har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank
  • har du frågor om innehållet i e-fakturan, kontakta handläggaren som är angiven på den aktuella fakturan

Svefaktura/Peppol för företag

Du kan få dina fakturor från Vingåkers kommun via elektronisk faktura. En Svefaktura/Peppol är en elektronisk faktura som kommer direkt till ditt ekonomisystem. Du får din faktura snabbare och slipper pappersfaktura. Om du har frågor om fakturans innehåll ska du kontakta den referens som står på din faktura.

Så gör du för att få en Svefaktura/Peppol

Du anmäler till Vingåkers kommun att du vill ha Svefaktura/Peppol via mejl till ekonomi@vingaker.se
Vid anmälan anger du organisationsnummer och företagsnamn. När din anmälan är mottagen och registrerad hos Vingåkers kommun kommer dina fakturor att skickas till dig elektroniskt. I och med detta skickas ingen pappersfaktura till dig.

Avanmäl

Om du inte längre vill ha Svefaktura/Peppol gör du avanmälan till Vingåkers kommun via mejl till ekonomi@vingaker.se

Avanmälan gäller för alla dina Svefakturor/Peppol hos Vingåkers kommun.

E-postfaktura för privatpersoner, företag och föreningar

Du kan få dina fakturor från Vingåkers kommun via elektronisk faktura. En ePostfaktura är en elektronisk faktura som kommer direkt till din mejl. Du får din faktura snabbare och du slipper pappersfakturor. Om du har frågor om fakturans innehåll ska du kontakta den referens som står på din faktura.

Så gör du för att få ePostfaktura

Du anmäler till Vingåkers kommun att du vill ha ePostfaktura via mejl till ekonomi@vingaker.se
Vid anmälan anger du personnummer/organisationsnummer, namn och e-postadress. När din anmälan är mottagen och registrerad hos Vingåkers kommun kommer dina fakturor att skickas till din e-postadress. I och med detta skickas ingen pappersfaktura till dig.

Avanmäl

Om du inte längre vill ha ePostfaktura gör du avanmälan till Vingåkers kommun via mejl till ekonomi@vingaker.se

Avanmälan gäller för alla dina ePostfakturor hos Vingåkers kommun.

Kontakt

Ekonomichef

0151-191 16
elin.hoghielm@vingaker.se

Besöksadress

Parkvägen 8
643 80 Vingåker